Stuur studenten de natuur in! Vijf redenen waarom jongvolwassenen zouden moeten hiken.

Studenten bevinden zich in een fase van het leven waarin de druk van verantwoordelijkheden, studie en werk soms overweldigend kan zijn. Het Trimbos Instituut (2023) onderzocht dat “veel van de studenten moeite hebben met omgaan met druk en stress omdat zij zich hier niet vaardig in voelen.” Belangrijke conclusies uit het rapport:

  • er is behoefte aan ruimte en tijd voor ontwikkeling, juist in tijden van hoge eisen en een hoog tempo;
  • er valt enorm te winnen aan inclusie en verbondenheid;
  • het is van belang om vaardigheden te versterken om te dealen met druk en stress.

Een tocht door de natuur is het perfecte middel om even uit de drukte te stappen. Om stilte te ervaren en stap voor stap te werken aan een veerkrachtiger versie van jezelf. Hier zijn vijf overtuigende redenen waarom elke student de mogelijkheid zou moeten krijgen om door de natuur te trekken.

Mentaal welzijn en stressverlichting

Een hike biedt een welkome afwisseling voor dagelijkse drukte en geeft je de ruimte om op adem te komen. Talloze onderzoeken tonen het nut aan van wandelen door de natuur. Zo zorgt wandelen voor een hogere mate van geluk, ervaren mentale gezondheid en het vertrouwen van een persoon in de eigen bekwaamheid om met succes invloed uit te oefenen op diens omgeving (self efficacy)(Mutz & Müller, 2016). Ook zorgt onderdompeling in de natuur voor minder piekeren en een groter vermogen om met stress om te gaan (Bratman et al, 2015).

Fysieke activiteit en gezondheid:

In een tijd waarin een zittende levensstijl vaak de norm is, biedt hiken jongvolwassenen een uitstekende kans om actief te zijn. Het is een plezierige manier om je lichaam in beweging te krijgen, je uithoudingsvermogen te vergroten en tegelijkertijd te werken aan je algehele gezondheid. Daarbij ervaar je het positieve effect van bewegen in de natuur op je (mentale) gezondheid, in plaats van dat het enkel wordt verteld. Interactie met de natuur versterkt zelfs het vermogen om complexe cognitieve taken uit te voeren (Stenfors et al., 2019).

Digitale pauze

Een veel gehoorde ervaring van studenten tijdens onze hikes, is hoe heerlijk zij het vonden om vijf dagen offline te zijn. Geen Brightspace (digitale leeromgeving) waarop onverwachte taken en deadlines worden gepost. Geen socials. Geen druk om op appjes te reageren. Deze digitale pauze leidt er bij veel deelnemers toe dat zij thuis anders omgaan met hun digitale druk, door bijvoorbeeld ’s-avonds alle meldingen uit te zetten of door hun telefoon buiten de slaapkamer te houden.

Groei in zelfbewustzijn

Jongvolwassenheid is een periode van zelfontdekking en identiteitsvorming. Door te hiken door de natuur ben je in een rustige omgeving. Doordat de natuur vooral geeft, kun je daarin nadenken over je waarden, je doelen en passies. Door dit te delen met reisgenoten, leer je je kwetsbaar opstellen. Je beseft waar je dankbaar voor bent. In de natuur, weg van drukte en dagelijkse structuur, krijg je de ruimte om tot inzicht te komen.

Verbondenheid

Hiken in een groep is een geweldige manier om verbinding te maken met anderen. Je ontmoet anderen en leert hen kennen op een ander niveau dan in het dagelijks leven. Rond een kampvuur ontstaan van nature unieke en bijzondere gesprekken. Na afloop weten deelnemers van elkaar wat ze belangrijk vinden, waar ze mee worstelen en waar ze voor staan. Het herkennen van hun eigen worstelingen en overdenkingen bij anderen geeft deelnemers steun en nieuwe handvatten hoe uitdagingen in hun eigen leven aan te gaan.

Kortom, een hike door de natuur creëert blijvende herinneringen en verstevigt verbinding met anderen. Het is een avontuur wat je samen beleeft, en daardoor een ervaring die je altijd bijblijft. In een tijd waarin studentenwelzijn binnen veel onderwijsinstellingen prioriteit heeft, zou elke student de mogelijkheid moeten krijgen om met medestudenten de natuur in te trekken.

Gun je jouw studenten een hike door de natuur?

Sinds 2017 organiseren wij Outdoor Insights voor studenten in het hoger onderwijs. Het is een impactvol programma waar deelnemers met een warm gevoel op terugkijken.

Neem gerust contact met ons op over de mogelijkheden voor studenten binnen je eigen onderwijsinstelling. We denken graag met je mee!

Gebruikte bronnen

Bratman et al. (2015). Nature experience reduces rumination and subbgenual prefrontal cortex activation.

Mutz, M. & Müller, J. (2016) Mental health benefits of outdoor adventures: Results from two pilot studies.

Stenfors et al. (2019) Positive Effects of Nature on Cognitive Performance Across Multiple Experiments: Test Order but Not Affect Modulates the Cognitive Effects.

Trimbos Instituut (2023). Harder Better Faster Stronger. Een onderzoek naar risicofactoren en oplossingen van prestatiedruk en stress van studenten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *